Archive for July, 2011

Beli Kereta Baru atau Beli Rumah Baru?

Posted by on Tuesday, 26 July, 2011

Korang ada adik-adik yang masih belajar kat Universiti atau IPT tak? Pernah tak sembang-sembang dengan diaorang apa perancangan mereka lepas habis belajar? Aku pun ada sorang adik bongsu ni, dah abis dah semester akhir degree dia, sekarang tengah latihan praktik dan lepas tu terus boleh kerja.

Masa balik kampung 2 bulan lepas, dia tumpang aku balik since masa tu aku pun balik sorang2. So, dalam perjalanan tu, borak-borak la pasal macam-macam. Salah satu topik yang kami sembang ialah pasal abang aku suruh adik aku ni once kerja nanti beli kereta baru. Sebab dia kata, bila dah kerja, ada gaji, so baik beli terus kereta nanti duit gaji tak “hilang” ke tempat lain.
Read the rest of this entry »

Sharing is caring.. :)

Apa Persediaan Kita untuk Hadapi Inflasi?

Posted by on Wednesday, 13 July, 2011

Aku tak tau boleh buat tak posting macam ni. Kang kena chop buat cerita tipu atau dakyah yang menakutkan orang ramai. Tapi niat aku bukan macam tu, aku nak fokus kepada yang positif. So korang jangan panik tak tentu pasal, sebab cerita ni aku dengar dari borak-borak kedai kopi. So jangan percaya 100%. Aku dah pesan tu ye hehehe..anggap kisah ni sebagai contoh situasi JIKA ianya berlaku, apa kita nak buat.

Kisahnya gini, aku dengar cerita dari cakap-cakap kedai kopi yang tahun depan (2012), kita akan alami kemelesetan ekonomi macam tahun 1998 dulu tu. Malah dijangka akan lebih teruk lagi. Bila dengar khabar angin macam ni, kita sebagai orang yang suka melabur dan terlibat dalam mencari pasif income ni kena pastikan dengan dapatkan bukti melalui laporan GDP/KDNK suku tahunan, setengah tahun dan tahunan nanti. Biasa kementerian kewangan atau bank negara akan buat report ni.
Read the rest of this entry »

Sharing is caring.. :)

Jangan Sampai Kena Tipu Dengan Kontraktor

Posted by on Monday, 11 July, 2011

Sekarang ni kat kawasan perumahan aku, musim orang ubahsuai (renovate) rumah. Ada yang nak besarkan porch supaya boleh parking kereta lebih dari sebuah. Ada yang nak besarkan ruang dan jadikan dua tingkat. Ada yang nak besarkan dapur. Ada yang nak besarkan masterbedroom dan macam-macam lagi kerja ubahsuai.

Ikut selera dan bajet masing-masing, renovate rumah ni dah jadi macam beli baju raya. Kadang tu sampai berpasang-pasang kita nak beli sebab semua nampak cantik dan bergaya. Sudahnya, pakai kejap-kejap je, tapi duit banyak keluar sampaikan nak bagi mak bapak pun kena sukat-sukat hehehe..
Read the rest of this entry »

Sharing is caring.. :)